Ik weet het. Ik was degene die het afgelopen jaar heel hard riep dat ik geen pixels meer kon zien. En in zekere zin is dat nog steeds het geval. Maar gelukkig heb je dan ook nog altijd de uitzondering op de regel. Race.a.bit is wat mij betreft één van die weinige games die wat mij betreft er dan wel weer mee wegkomt.

Deze leuke kleine racer laat namelijk zien dat het niet altijd hoeft te draaien om super mooie graphics en ingewikkelde gameplay. Pak gewoon een controller en ga vol gas over de leuke tracks en uitdagingen die er zijn. En in principe zijn deze er tot in het oneindige.

Naast de officiële uitdagingen is het namelijk ook mogelijk, of eigenlijk zelfs de bedoeling, dat je zelf aan het bouwen gaat. En ook dat je de tracks van andere gaat proberen. Maar daar zo meer over.

Het eerste waar ik namelijk mee aan de slag ging waren de officiële uitdagingen. Deze beginnen vrij eenvoudig, maar worden steeds moeilijker. En daar waar een gouden medaille in het begin heel normaal is moet je er later echt voor knokken. Van boven af zie je jouw gekozen autootje op een 8-bit achtige track vol met obstakels en dingen die jouw het leven zuur maken. Bedoeling is om uiteraard zo snel mogelijk de laps af te leggen en de finish te bereiken. Ik weet niet precies waarom maar het deed mij in zekere zin een beetje denken aan Trackmania.
Net als in die game gaat het namelijk niet alleen maar on die gouden medaille. Maar gaat het ook om een leaderboard waarbij je natuurlijk zo hoog mogelijk wil staan. Of op zijn minst de tijden van je vrienden te kloppen.
Naast deze kant en klare uitdagingen kan je zelf dus ook aan het knutselen. En dat is niet erg ingewikkeld. Met een eenvoudig pallet aan materialen heb je binnen een korte tijd al een hele leuke track. Wil je echt iets uitdagends bouwen dan zal je er iets langer over doen. De middelen die je tot je beschikking hebt variëren van verschillende ondergronden tot leuke objecten. Denk hierbij aan lava spuwende vulkanen, een soort spring kussens, bomen, rotsen en ga zo maar door.
Wanneer je een track hebt gebouwd is het aan jou om de eerste tijd neer te zetten voor je hem upload. Dit word de gouden medaille voor iedereen die hem gaat proberen. Zo kan je dus ook de tracks van andere proberen en ze beoordelen.

Nu kan ik er een heleboel onnodige woorden aan vuil maken maar dat doe ik niet. Race.a.bit is gewoon een hele toffe en verslavende tabletop racer die zijn inspiratie haalt uit het 8-bit tijdperk. Ik miste een beetje de multi-player mogelijkheid al begrijp ik wel dat dit niet de insteek is van deze game. Het gaat hier vooral om de fun van het bouwen en de tijden van je vrienden te verbeteren. En zeker de leaderboards zorgen ervoor dat je toch weer even door speelt. Voor mij is dit een game die ik zeker zo nu en dan zal opstarten wanneer ik even niks te doen heb en dat is ook zijn kracht.

Review - Race.a.bit
  • No nonsens gameplay
  • Toffe retro style