In 2011 kwamen Bethesda en ID Software met hun sci-fi shooter RAGE. Acht jaar later vonden ze het de hoogste tijd worden voor een nieuw deel, vandaar dat we nu RAGE 2 reviewen. De game werd met veel actie en interessante combat-opties aangekondigd in de trailers. Maar is RAGE 2 wel de nieuwe succesvolle knaller van Bethesda? Wij zochten het voor jullie uit.

Om heel eerlijk te zijn, heb ik het eerste deel nooit gespeeld. Zodoende zal ik dus ook niet kunnen gaan vergelijken tussen RAGE en RAGE 2. Is het beter, is het slechter, wat is er aangepast. Dit zijn vragen die ik helaas niet voor jullie kan beantwoorden en zul je als RAGE-speler zelf moeten ondervinden. Ik ga de game dus gewoon behandelen hoe ik het ervaren heb.

De game begint interessant. Je start in een belangrijke battle en tijdens deze battle krijg je al je benodigde tutorial informatie. De basic controls zijn niet al te moeilijk en heb je dan ook redelijk snel onder de knie. Verder krijg je de benodigde info mee en hier kom je achter dat je één van de laatste overgebleven rangers bent en zodoende de wereld moet zien te bevrijden van de Goon’s en de mutant-invasie.

Totdat je uitleg krijgt over je outfit valt het allemaal nog mee. Daarna word het allemaal wat ingewikkelder. Als Ranger heb je een speciale outfit met speciale wapens. Het is niet zozeer een exo-suit waardoor jij ineens een heel stuk sterker of beter bent, maar je pak en alle uitrusting wordt bestuurd door een soort van Nano-technologie. Al deze Nano-items kunnen geupgrade worden en hier heb je redelijk wat verschillende dingen voor nodig. Nanotrite, Nanotrite boosters, Weapon Core Mods, Cash en Project Mods zijn een aantal van de benodigde items om te upgraden.

Alle informatie over deze items en het upgraden van jouw pak komen zo snel achtereenvolgend, dat je het na een tijdje even niet meer weet. Je zult zodoende vaker terug moeten gaan kijken met de gedachte van “Wat doet dit?”, “Welk item heb ik nodig om mijn wapen te verbeteren?”, “Kan ik dit item verkopen of moet ik het juist bewaren?”. Het voelde alsof er een emmer met rijst gegooid werd en ik elke korreltje moest vangen met mijn handen. Zodoende bracht het bij mij meer vragen op dan antwoorden en heb hier helaas meer tijd aan verspilt dan ik had gewild. Een tip: verzamel gewoon alles wat los en vast zit en ga wat later op je gemak bekijken wat er allemaal mogelijk is qua upgrades.

Zodra de game dan eindelijk begint, valt het meteen op dat de wereld aardig leeg is. Je hebt een Goon Den hier, een Ark daar en her en der zijn er nog wel wat meer enemy locaties om te completen, maar echt uitgebreid is het niet. Ook qua verhaal is het niet heel erg uitgebreid. Zodra je de free-roam in duikt staan er 3 missies op je map verspreid, maar welke je nu als eerste moet doen of hoe en wat blijft allemaal een beetje vaag. Deze eerste drie missies zorgen er blijkbaar voor dat je extra allies krijgt waar je projecten kunt unlocken om zodoende jouw nano-suit up te graden.

Deze 3 missies zitten op zich wel leuk in elkaar, maar echt speciaal of diepgaand wil ik ze niet noemen. Het is simpelweg je door de checkpoints heen knallen en je objective uitvoeren. Zodra je deze missies afgerond hebt zou je verwachten dat er nieuwe missies komen, maar niets is minder waar. Je map blijft “leeg” en bent dus overgeleverd aan het verkennen van de wereld en het verslaan van de goons op je pad. Soms kom je nog een Convoy tegen of een paar Goon’s op motor’s, maar dit gebeurd helaas sporadisch. Gelukkig krijg je wel weer extra missies als je project-allies een bepaald level hebben behaald door jouw invloed in de wereld. Dit blijft zich zo een aantal keer herhalen, wat het voor mij qua verhaal niet interessant maakt.

Je wordt zodoende verplicht om eigenlijk alles maar te completen op de map voor dat je echt verder kunt met het verhaal. Normaal vind ik het niet zo’n ramp om de side-missies te doen, maar in RAGE 2 stellen de ‘Goon’-locaties helaas niet heel veel voor waardoor het snel aanvoelt als herhaling en verplichting. Dan kunnen je gadgets en abilities nog zo interessant zijn om te gebruiken, maar het gaat op den duur gewoon vervelen.

Voor als je het nog niet door had, ik heb mixed feelings bij RAGE 2. De gameplay is leuk, maar niet voor uren achter elkaar. Zo zijn er namelijk ook wat keuzes gemaakt die voor mijn persoonlijke speelstijl helaas niet werken. Zoals ik bij elke Bethesda-game doe, doorzoek ik elk huisje, gangetje of noem het maar op. In RAGE 2 heb je tijdens het knallen een combo-meter, die tot maximaal X10 gaat, waardoor jij extra Nanotrite krijgt. Voor je upgrades heb je dit veel nodig, dus hier wil je veel van hebben en zodoende wil jij je combo-meter hoog houden. Waardoor ik mijn speelstijl om moest gaan gooien en eigenlijk meer tijd kwijt was dan nodig.

Het moeten aanpassen van mijn speelstijl is op zich nog niet zo slecht als dat het klinkt. In tegendeel zelfs. In RAGE 2 is het namelijk de bedoeling om overpowered over te komen. Door het toevoegen van de combo-meter krijg je wel echt de ‘BWAAAAHH!!’-momenten als je door groepjes Goons heen knalt. Jij bent echt de Über-Rambo in deze game wat toffe gameplay oplevert, maar helaas kan dit het lege gevoel niet wegnemen.

Tevens zit het menu je na een aantal ‘One-man army’-momenten ook redelijk tegen. Vanaf het moment dat je in je menu zit (voor de map of om dingen up te graden) krijg je namelijk last van een vertraging. Het voelt net alsof je een digitaal TV-kastje bediend waarbij je moet wachten tot de cursor ook echt verplaatst is. Na het snel uitroeien van de Goon-Den’s is het zelfs extra storend als je moet wachten voor elke knop die je moet indrukken om maar iets up te kunnen graden.

Grafisch gezien heeft het soms ook wat kleine flaws. Op de meeste momenten is het gewoon goed en ziet het er mooi uit, maar soms mist een gebouw een belangrijke “laag” waardoor je erg de diepte en textuur mist bij een object of gebouw. Ook zijn er soms haperingen bij de rook- of vuurparticles in de wereld. Het lijkt daardoor dan niet af. Dit in combinatie met de lege “saaie” wereld is ook de reden waarom ik bij deze game niet verslaafd ben aan de Photomode.

Qua geluid en soundtrack heb ik niets op RAGE 2 aan te merken. Het past goed bij de wereld, het boost je gevoel dat je onverslaanbaar bent tijdens gevechten en ook de voice-actors passen bij hun personage. Ik had wel een moment dat het geluid wegviel tijdens een hologram interactie. Geen idee of dat ook zo de bedoeling was. Buiten dat en het feit dat ze het belangrijk vonden dat ik met een NPC moest praten (aangezien hij er twee keer stond), heb ik geen bugs gehad in de game zelf.

Met de controls zit het ook wel goed. Het gebruiken van je abilities en het gebruiken van je wapens werkt goed. Alleen met het besturen van de voertuigen is het even wennen, aangezien je al snel te lang doorstuurt. Gelukkig wen je daar vanzelf aan bij de meeste voertuigen en heb je daar verder in de game weinig last van.

ID Software heeft hard geprobeerd om iets te maken van RAGE 2, maar helaas voelt het sneller aan als een wat mindere kopie van Borderlands (inclusief script en sommige cutscene’s). Oh en zonder een loot-systeem. Met alleen upgrades. Het heeft interessante gameplay en het werkt redelijk goed, maar helaas zal ook deel twee van RAGE niet de ‘Game Of The Year’ gaan winnen.

Review - Rage 2
Über-Rambo in een lege eentonige wereld.
  • Über-Rambo momenten zijn epic