Het is alweer oktober en het is dus weer de tijd van het jaar voor nieuwe game-releases EN bèta’s. Zo ben ik onder andere aan de gang gegaan met de bèta van Rainbow 6: Siege. Was dit de nieuwe game waar we op gehoopt hadden?

Om heel eerlijk te zijn hebben ze tijdens het begin van de bèta veel problemen gehad. Het versturen van de keys bleek niet vlekkeloos te gaan. Veel mensen hadden na 2 of 3 dagen nog steeds geen key ontvangen. Ook bij mij was de key een dag te laat. Maar dit was niet het grootste probleem. Zodra ik de game opgestart had, kon er geen verbinding worden gemaakt tussen het spel en de server. Twee volle dagen lang kreeg ik een error dat er geen connectie kon worden gemaakt. Dit had, zoals je kunt begrijpen, geen goede indruk gemaakt op mijn nieuwsgierigheid.

Na die paar dagen van problemen, waren er langzaam aan verbeteringen te zien. Het zoeken van de party’s was nog moeizaam, maar je kon gewoon spelen. En het bleek ingewikkelder dan gedacht. Er zijn veel verschillende Classes waar je uit kunt kiezen. Voor zowel de aanvallende partij of de verdedigende. Elke Class heeft zijn eigen special ability zoals een grote betonhamer om door fragiele muren heen te slaan en zo sneller bij de terroristen te komen. De verdedigende partij kan op hun beurt dan bijvoorbeeld een extra schild voor hun neus zetten als extra cover. Zo heeft elke class dus een extra optie voor hun stijl van spelen. Het enige nadeel dat elke Class vrijgekocht moet worden en je niet snel geld krijgt.

Eenmaal aan het spelen was in toch wel blij verrast met de bèta. Het is welliswaar een wat moeilijker en realistischer spel dan een gemiddelde Call of Duty-match. Maar de levels zaten goed in elkaar en het zag er allemaal goed uit. De controls waren wel even wennen en het was zoeken naar de juiste sensitivity voor mijn optimale speelstijl. In die tussentijd heb ik ook heel veel naar mijn teamgenoten zitten kijken, omdat ik dus al dood was!

Eenmaal wat ervaring later, ben ik zeker te spreken over de game in het algemeen. Het speelt allemaal lekker, ziet er goed uit, de geluiden klinken erg realistisch en er is een grote keuze om jouw speelstijl te bepalen. Rainbow Six 6: Siege heeft dus zeker potentie om een goede game te worden. Maar omdat het maar 2 verschillende game-modes had, vraag ik me af voor hoelang dit leuk gaat blijven. Om echt een goed team te vormen moet je eigenlijk gebruik maken van een headset of vertrouwen op je eigen overlevingskracht. Omdat ik niet veel vrienden in mijn lijst had staan die de Beta hadden, was het voor mij voornamelijk het laatste. Het was leuk om zo af en toe te spelen, maar de ‘awesome factor’ was iets gedaald.

Laten we in ieder geval hopen dat er bij de daadwerkelijke game wat meer game-modes bij komen en dat de servers gewoon werken na de release. Want Rainbow 6: Siege is zeker een leuke game met veel opties en mooie graphics. Voor degene die het zelf willen zien kun je hieronder een match tegen pittige bots zien, deze leveren namelijk het snelste geld op. *Hint*