Op 4 december 2019 kondigde Milestone via hun officiële kanalen de komst van Ride 4 aan voor de PC, XBOX One en de Playstation 4, waar ondergetekende deze game trouwens op heeft mogen reviewen.
In januari 2021 komt Ride 4 uiteraard ook uit op de Xbox Series X en de Playstation 5.

Milestone kennen we, behalve van Ride 1, 2 en 3 natuurlijk van, nouja, bijna elke motorgame die je kan bedenken…  MotoGP, MXGP, SBK, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan over wat onze Italiaanse racegame ontwikkelaar, welke trouwens sinds 2019 onder Koch Media valt, allemaal heeft gemaakt.

Maar goed, jullie kunnen allemaal Googlen en verder ben ik in te huren om je werkstuk en/of spreekbeurt te schrijven maar daarvoor lezen jullie dit natuurlijk niet. Trek allemaal je stoerste motorjack aan en vergeet voor de veiligheid je helm niet want ik hoor in de verte al de brullende motoren die staan de wachten tot jij, upcoming Valentino Rossi, gas gaat geven.

“Easy Rider”? Daar doet Ride 4 niet aan..

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; je kan niet meteen losgaan in de carrière-mode of lekker met je verstand op 0 vrij racen; je dient namelijk eerst jezelf te bewijzen door het unlocken van je licentie oftewel je digitale motorrijbewijs en examen. Geen tutorial of intro, je wordt gewoon in het diepe gegooid zonder voorbereiding.

Dit examen bestaat uit, en het klinkt zo makkelijk, een time-attack. Niets meer, niets minder, gewoon een rondje binnen te tijd crossen. Tijdens deze test is het ordinaire falen makkelijker dan je echte rijbewijs halen of beter gezegd, gewoon een frustrerende martelgang omdat de verwachtingen van jou als newbie in mijn ogen veel te hoog ligt.

Als de wielen van je motor ook maar één centimeter het gras raken of zelfs omdat je volgens het spel je bocht verkeerd inzet en daarom net niet in je optimale lijn zit of de apex raakt is dat al genoeg om je race te laten mislukken waardoor je deze opnieuw kan gaan proberen. Het herstarten zou voor de eerste paar keer niet zo heel erg zijn, ware het niet dat je eerst helemaal terug moet naar het menu en deze helaas vrij forse laadtijden kent.

En nee, je kan deze timetrial niet overslaan. Echt niet.

Geloof me, ik wou dat het kon.

Nadat vriendlief bijna uit zijn door mijn ingebeelde onzichtbare zijspan viel van het lachen heb ik de controller maar even doorgegeven. Ik kan jullie verklappen, het lag deze keer toch écht niet aan mij, ha!

Gelukkig kwamen we er al vrij snel (of laat, is maar net hoe je het bekijkt) achter dat je gelukkig hulpmiddelen in deze game hebt, hier in huize Rianne omgedoopt tot “motorracen met zijwieltjes en een oranje vlaggetje achterop”. Denk hierbij aan het aanzetten van automatisch remmen zodat je je meer op de perfecte lijn kan richten, of prutten met de physics opties waar je kan kiezen uit bijvoorbeeld realistisch of geavanceerd.

Na een grandioze trail and error kwamen we erachter dat, hoewel het woord je anders zou laten vermoeden, de geavanceerde optie zorgt voor een betere controle en besturing maar wellicht is dat een kwestie van persoonlijke voorkeur en feeling. Ook kan je ervoor kiezen om de perfecte lijn op de baan te laten zien en heb je zelfs ABS, joy!

Verder ook wel een belangrijk detail; je bestuurt de coureur, niet de motor zelf. Denk hierbij aan het verplaatsen van je gewicht en jezelf groter of juist kleiner maken naar wat het beste past bij je positie op de baan, wel kan je alle controls handmatig aanpassen.

Mocht je eindelijk je eerste licentie binnen hebben en niet elke 3 meter van je motor vallen mag je eindelijk beginnen aan de carrière-mode. Deze bestaat uit 5 onderdelen; de Europese, Aziatische en Noord-Amerikaanse competitie, de World League en uiteraard de Finale League.


Je mag kiezen in welke werelddeel je start maar let op, als je eenmaal in bijvoorbeeld de Europese competitie start kan je tussendoor niet even snel kijken hoe de banen in Azie erbij liggen totdat je je gekozen competitie hebt voltooid.

Met het behalen van punten en uiteraard weer licenties ontgrendel je nieuwe cups. Dit systeem van levelen en doorgroeien is uiteraard niet origineel maar wel realistisch en efficiënt. Als kers op de taart heb je naast korte events en vrij race ook nog een heuse endurance mode waarmee je dus tot 24 (!!!!) uur realtime kan racen, uiteraard wel met de nodige pitstops en kan je, naast uiteraard je motor en de track, zelfs de kans op regen bepalen!

Verder mag uiteraard de online multi-player optie niet ontbreken maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat wij ons hier nog niet aan hebben durven wagen en waren de lobbies nog compleet uitgestorven

Jammer, maar we gaan zeker nog eens terug want naast zelf racen kan je ook toekijken hoe andere, ongetwijfeld veel betere coureurs, moeiteloos door de bochten glijden levert vast meer plezier op dan het begin van dit spel.

“Graphics, glitches and physical characteristics”

Uiteraard zijn motoren, de grafische kant van deze game en de grote keuze aan tracks hetgeen wat werd aangedragen als grootste pluspunt, Milestone heeft ons hierin dan ook niet helemaal teleurgesteld.

Je hebt de keuze uit meer dan 170 motoren (welke nog worden uitgebreid) en op het tijdstip van schrijven 30 tracks. De motoren zijn vooral van de grote namen, je moet hierbij denken aan Aprillia, Ducati, Harley Davidson, Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha. Het grootste genot is stiekem toch wel de hoeveelheid en vooral vrijheid in het upgraden van je motor.

Uiteraard merk je meteen verschil door het kopen en plaatsen van verschillende onderdelen maar vooral visueel is het letterlijk tot in de puntjes geregeld. Elke aanpassing zie je namelijk tot in detail terug tijdens de races, het is natuurlijk altijd leuk om te zien waar je zuurverdiende credits zijn gebleven.

Ook kun je je coureur aanpassen tot op de kleur van je kniebeschermers en de stickers op je motorpak. Denk hierbij ook aan je helm, handschoenen en zelfs de kleur van je vizier.

De bestaande tracks zijn tot in detail nagebouwd en de fictieve banen zien er ook gewoon meer dan prima uit, hoewel soms een beetje sfeerloos. Grafisch vond ik de banen zelf redelijk, maar je merkt wel dat de nadruk echt op het racen en de motoren zelf ligt.

Wellicht komt dit ook door het complete gebrek aan achtergrondmuziek, het enige dat je hoort zijn namelijk brullende motoren en dat vind ik persoonlijk een groot gemis voor de totaal-beleving en voelt het allemaal een beetje steriel en saai aan. Aan de andere kant ook geen heel groot gemis aangezien wij uiteindelijk drukker waren met de motor op de baan te houden.

Naast dat je een volledige dag en nacht-cyclus hebt en een compleet dynamisch systeem voor de weersomstandigheden hebben we ook nog A.N.N.A, het Artificial Neural Network Agent, oftwel het AI-systeem welke wordt beschrijven als revolutionair op dit gebied.

Nu weet ik niet precies of dit serieus was bedoeld, want als je het mij vraagt heeft ons aller ANNA nog nooit op een motor gezeten of überhaupt een motorrace gezien.  De AI is namelijk vrij vervelend op sommige momenten; ik kon namelijk niks slims bedenken aan AI die naar mijn idee gewoon vasthouden aan hun, daar heb je hem weer, perfecte lijn op de baan en het feit dat jij er OOK nog rijdt is gewoon jouw probleem, het liefst rijden ze dwars door je heen wat er weer in resulteert dat je op een vrij knullige manier als laatste finisht.

Season Pass & DLCs

Voor degene die in de toekomst uitgekeken zijn op de banen en motoren, heeft Milestone ook nog een Season Pass uitgegeven welke je voor €39,99 extra kunt aanschaffen. Deze bevat onder andere nieuwe circuits, 140 nieuwe evenementen en 60 extra motoren.

Hiernaast heb je nog de mogelijkheid om een credits multiplier te kopen die al je credits aan het einde van elke race verdubbelen, ongeacht in welk speltype je speelde en om verschillende bike-packs te kopen, zoals Amerikaanse en Japanse, deze vallen uiteraard weer buiten de Season Pass. Per pack, welke ook weer 3 euro per stuk mag kosten, krijg je een paar nieuwe events en 2 (!) motoren.

Uiteraard betaal je bij de echte garages iets meer dan €1,50 per motor maar aangezien het spel zelf al €69,99 kost vind ik het bij elkaar opgeteld, voor wat je ervoor terugkrijgt, al snel een vrij prijzige online hobby worden.

Conclusie

Voor de die-hard motorfans is dit spel meer dan geweldig, echter is het helaas door de steile leercurve en de moeilijkheidsgraad geen geschikte game als je even ter ontspanning een rondje of twee wilt rijden op de zondagmiddag.

Grafisch is het, afgezien van de motoren en de details daarin, niet meer dan redelijk, helaas. Ook zitten er een paar ongelukkige spawns in het spel; het plaatje hieronder spreekt voor zich;

Review - RIDE 4
Verdict6.2
+ Punten
  • Keuze uit heel veel motoren, kleding en het upgraden daarvan
  • Meer dan genoeg afwisseling qua races en cups
  • Beloningssysteem geeft een hoop voldoening
- Punten
  • Onwijs hoge moeilijkheidsgraad en daarom niet geschikt voor beginners/casual race-gamers.
  • Omgeving voelt leeg en sfeerloos aan, mede door het gebrek aan muziek of andere achtergrond geluid
6.2Verdict

Over de auteur

29+, 2 katjes, still pretty fly.. Mijn game-leven begon met de gameboy en de NES welke is uitgegroeid tot een niet kapot te krijgen liefde voor Zelda, Mario en een ultiem uitstapje naar Far Cry. Heeft daarom ook geen behoefte aan een player 2. •Leest,speelt en weet veels te veel van games die ze (niet) altijd uitspeelt • weet het daarom ook vast beter, met een knipoog. • wijkt NOOIT voor horror-games of films. "Did I ever tell you what the definition of insanity is?"

Gerelateerde berichten