Ook al zijn de kerstdagen inmiddels al achter ons en is het nieuwe jaar begonnen, we hebben allemaal nog wel een beetje “Christmas Spirit” in ons. En deze stemming en geloof in het goede is waar het ook om draait in Rise of the Guardians. Rise of the Guardians is een actie game met in de hoofdrol North (a.k.a. de Kerstman), Tooth (a.k.a. Tandenfee), Bunnymund (a.k.a. de Paashaas), Sandy (a.k.a. Klaasvaak) en Jack Frost (a.k.a. Jack Vorst) die samen in een strijd gaan tegen Pitch (a.k.a. de Boogeyman) en zijn leger van schimmige nachtmerries.

Rise of the Guardians2

De Beschermers (zo noemen ze zich zelf), ontlenen hun kracht als Legendes van de kinderen die in hen geloven. Ze moeten het geloof van de kinderen in hen weer heroveren door de slechte nachtmerries te bestrijden door gebruik te maken zwaarden, zwepen en magie. De nachtmerries worden net als in de films weergeven als schimmige entiteiten in allerlei vormen en in het spel draait het om het verslaan van deze nachtmerries in alle 5 gebieden, de thuishavens van de 5 personages. Door het verslaan van deze nachtmerries stijgen de levels, de krachten, wapens en krijgen de personages betere moves. Het spel kan met maximaal vier spelers gespeeld worden op hetzelfde moment (solo spelers kunnen switchen tussen alle personages). Advies leeftijd is +12 jaar, dit verbaasd ons aangezien een spel als Skylanders +7 jaar is en Rise of the Guardians zeker niet enger is en tevens een stuk makkelijker om uit te spelen. Wat alleen wel jammer is dat het Engels gesproken is dus de meespelende ouders dienen af en toe wat te vertalen. Maar aangezien er niet veel conversatie is zal dit geen probleem zijn.

Het wordt vaak gezegd dat videogames gebaseerd op films niet echt succesvol zijn, net niet zeg maar, maar er zijn inmiddels een aantal films van Disney & Dreamworks succesvol omgezet naar een spel en Rise of the Guardians is er zeker één van. Het spel, dat de nieuwste DreamWorks film volgt, is trouw aan de geest van de film en brengt je naar de unieke locaties uit de film. De locaties worden mooi weergegeven en de graphics in de 5 gebieden zijn boven verwachting. We hadden het alleen net iets mooier gevonden als de cutscenes ook in de stijl van het spel en de film waren opgezet i.p.v. de 2D tekeningen die nu worden gebruikt.

Rise of the Guardians3

Verder, het spel is goed ontworpen, is gemakkelijk op te pakken en voor gamers van alle niveaus te spelen. Terwijl het spel als een actie-RPG wordt aangegeven komt het dichterbij een dungeon crawler of button basher. Je hoeft je geen zorgen te maken over de distributie van buit over alle personage of de upgrade van de uitrusting. Je hoeft alleen maar “zorgen” te maken over het toepassen van skill points (die kan worden herverdeeld op elk moment en zelfs op automatische gezet worden), de aankoop upgrades (die wordt gedaan in het pauze menu), en het gebruik van “Dream Sand” om jezelf te herleven als je geloof/gezondheid te veel daalt.

Als je een level omhoog gaat, zijn speciale moves automatisch toegewezen aan standaard knoppen (bv voor Xbox de “X” “Y” en “B” knop). Je energie bouw je snel genoeg op zodat je in staat bent om je flitsender te bewegen met mooie moves die in één keer groepen nachtmerries verslaan. De game laat spelers in springen op elk punt, hetzij via lokaal of bv Xbox Live (een geruststelling voor de ouders: voice chat wordt niet ondersteund).

Rise of the Guardians4

Zoals aangegeven kun je het spel alleen spelen, in dat geval wordt je bijgestaan door de AI-gecontroleerde Beschermers, deze zijn erg goed in het vechten tegen vijanden en het assisteren bij de co-op-aanvallen, zodat je nog steeds de volledige ervaring hebt van het spel. Ook omdat er vijf personage zijn maar maximaal vier spelers, kunnen spelers nog steeds wisselen op elk moment. Hierdoor kun je bewust kiezen voor speciale moves bij de verschillende vijanden en in de gevechten tegen Pitch in verschillende Boss-fights.

En toch, ondanks dat het spel zeer toegankelijk is, beschikt het over een probleem: herhaling. Hoewel er een verscheidenheid van opdrachten is het komt hierop neer: het verzamelen van een bepaald aantal items in een level of waves van vijanden in een gebied verslaan. De omgeving wordt 5 x anders en daarmee ook de NPC die je moet beschermen en/of bevrijden, maar dat is dan ook de enige afwisseling. Dit zou niet zo erg zijn, aangezien het spel slechts maximaal 10 uur duurt voor een gemiddelde speler, maar de vijanden zelf zijn ook erg repetitief. Met slechts ongeveer acht soorten nachtmerries en allen van hen zijn melee vechters. Het spel probeert er een draai te geven door een aantal vijanden te upgraden naar “Champion” status, waardoor ze groter en sterker worden, maar dit verandert niets aan het feit dat je nog steeds dezelfde tegenstanders hebt.

Rise of the Guardians5

Wat het nog iets erger maakt voor een aantal gamers is dat elk van de 5 gebieden waar je in speelt dezelfde niveaus voor vijanden heeft. Er is een gedeelte met vijanden die niveaus 3-7 hebben, een ander 10-12, nog een andere met 15-18, en een laatste gebied dat varieert van 18-25. De reden waarom het spel dit heeft is dat je tussen de 5 gebieden kunt reizen wanneer je een poort hebt bereikt, en op deze manier zal de moeilijkheid nooit teveel pieken als je zelf nog een laag level bent. Je kunt dus alle gebieden langs gaan als je nog een laag level hebt en zo langzaam langs alle gebieden jezelf uplevelen. Mocht je het spel spelen zoals wij hebben gedaan (elke 5 gebieden helemaal completen en dan pas verder) dan zul je aan het einde van het eerste gebied eigenlijk een te laag level hebben tegenover een aantal vijanden, maar voor een gemiddelde gamer zal dit nog steeds geen probleem zijn.  Speel je het spel met 3 kinderen als volwassene dan kan het zijn dat je eerst alle lagere niveau vijanden in alle gebieden moet verslaan.

De Boss-fights worden getriggerd door het geloof dat stijgt van de kinderen. Door het verslaan van de nachtmerries stijgt het geloof in de Legendes. Het geloof wordt weergegeven in een cirkel links onder en deze cirkel loopt langzaam vol. Er staan een aantal markeringen in deze cirkel en bij 5 van deze markeringen volgen uitdagingen om naar Pitch zijn gebied te gaan. Als je net als ons de gebieden 100% uitkamt dan betekend het dat je de final Boss-fight al krijgt voordat je überhaupt de laatste 2 werelden hebt betreden. Dat lijkt niet helemaal te kloppen, maar mag de pret niet drukken.

Rise of the Guardians6

Er zijn een paar andere gebreken als het gaat om het spel. Naast een glitch waarbij de personages bij co-op-aanvallen soms de lucht in vliegen voor een paar seconden, is er een verrassend gebrek aan diversiteit in teksten van de personages. Tijdens de gevechten en de cutscenes komt net iets teveel herhaling langs. En met name de verwijzingen naar Pitch door Jack Frost terwijl je deze al had verslagen tijden de laatste Boss-fight zijn jammer. Het grootste mankement voor de gamende families die ieder een eigen account hebben en het wel graag samen spelen is dat maar 1 speler de achievements/trophies krijgt. Dit is voor de PS3 spelers niet veel anders dan bij veel andere spellen, maar voor de Xbox co-op spelers onder ons is het wel even slikken omdat die meestal door op elke controller in te loggen allemaal de achievements krijgen. Dat betekend in dat geval voor elke speler het hele spel opnieuw spelen, wat vervelend kan worden met 4 gamers, want erg veel replay waarde heeft Rise of the Guardians helaas niet.

Alles bij elkaar bekeken vinden wij het toch lastiger om dit spel te beoordelen dan verwacht. Het is namelijk stukken beter dan een heleboel andere spellen die kinderen als doelgroep hebben, maar het lijdt nog steeds onder de repetitieve gameplay en de beperkte vijanden en diversiteit aan opdrachten. Echter, de lengte is geschikt en de toegankelijkheid maakt het een goed spel voor kinderen of familieleden die nog niet oud genoeg of zijn te onervaren voor andere spellen. Zoals aangegeven, het spel heeft niet veel replay waarde, maar wij hebben zelf het spel zelfs meerdere malen uitgespeeld om voor iedereen 1000/1000 op de lijst te krijgen en ondanks de herhaling die soms iets gaat tegenstaan was het prima te doen. Daarom zijn we er ook zeker van de de gemiddelde casual gamer die niet vies is van wat extra achievements/trophies dit spel zeker niet links zal laten liggen.

365Gaming verdict: 7