Alle Star Wars games afgelopen jaren waren vooral gefocust op de multiplayer ervaring met Battlefront. Helaas was dit niet elke keer de beste ervaring en waren de microtransacties de grootste discussie over deze games. Dat zullen ze bij EA ook vast hebben meegekregen, want de nieuwe game Star Wars Jedi: Fallen Order is juist volledig gefocust op de singleplayer. Hebben ze het slim aangepakt om het een keer over een andere boeg te gooien? Wij zochten het voor jullie uit.

Star Wars Jedi: Fallen Order is dus een echte singleplayer ervaring. Ben je op zoek naar een Star Wars game waar je honderden droids in pvp wilt afknallen, dan kun je deze game volledig links laten liggen. Een voordeel van deze ervaring is dan weer wel dan er geen microtransacties zijn en je kunt het volledig op je eigen gemakje doorlopen. Nouja, doorlopen.

De game heeft 4 verschillende moeilijkheidsgraden. Bij de simpelste is het inderdaad een ‘walk in the park’. Je krijgt vrijwel geen schade en alles om je heen is binnen een paar klappen dood. Dit niveau is zodoende ook echt bedoeld om jezelf volledig te focussen op het verhaal. Wil je wat meer uitdaging? Dan maak je borst maar vast nat, want zelf de “normal” mode kan soms al best pittig zijn. Het timen van je aanvallen en het ontwijken van je tegenstander is hier van groot belang en het geeft je een soort van Sekiro Shadows Die Twice gevoel in een Star Wars setting.

Je begint de game als een jonge gozer genaamd Cal Kestus. Cal is werkzaam op een scrapyard wanneer er plots onverwachte visite komt van een grote groep Empire enemies. Ze zijn hier namelijk niet zomaar. De Empire is namelijk op een quest om de Jedi uit te roeien en zijn met een reden naar de immens grote schroothoop gekomen. Dit is het moment dat je erachter komt dat Cal niet zomaar een werknemer is, maar juist een Jedi padawan die zichzelf schuil houd na het ontsnappen van de gebeurtenissen in de film ‘Revenge of the Sith’. Als het allemaal dan uit de hand loopt, begint jouw verhaal echt en is het aan jou de taak om de Jedi Order weer nieuw leven in te blazen.

Dit ga je natuurlijk niet alleen doen. Je wordt bijgestaan door o.a. een oud Jedi ‘Cere’, Greez Dritus die de captain is van de Mantis en dus eigenlijk jouw nieuwe uber chauffeur is door het sterrenstelsel én door een nieuwe superschattige mini droid genaamd BD1. BD1 is jouw little buddy in deze immens grote nieuwe wereld en zal jou met een druk op de knop de map kunnen projecteren van de planeet waar jij je op bevind. Maar dit is niet het enige. Zo zal BD1 jou ook de weg wijzen naar waar je heen moet, dingen kunnen spotten die je kunt scannen of looten, hij fungeert als zipline en hij houdt life-stims voor je bij aangezien je nog wel eens wat leven wilt verliezen tijdens je journey.

Deze journey doorloop je in een ongelofelijk mooie wereld. Alles in de wereld brengt je volledig in de fantasierijke Star Wars wereld die je kent. Zelfs als je geen fan bent van alles omtrent Star Wars, is het een briljant mooie wereld om in rond te dwalen. Het is echt een genot voor het oog en ergens mis ik stiekem wel een photomode optie in de game.

Maar deze wereld is niet alleen gemaakt voor het verhaal. Zo zijn er ook nog een aantal collectibles verstopt in de wereld en velen liggen zelfs op locaties waar je eigenlijk niet zou komen voor het verhaal zelf. Het exploren van planeten kan zodoende extra XP opleveren door het slachten van enemies of het vinden van echoes en het geeft je speciale customisation opties voor Cal, BD1 en je Lightsaber.

Het customizen van je lightsaber doe je op een werktafel in jouw ruimteschip de Mantis. Zo zijn er 5 verschillende onderdelen die je kunt vervangen en je kunt zelfs de kleur van je saber kiezen. Deze customization opties zijn vrijwel allemaal cosmetisch behalve de dual-bladed lightsaber en zitten er zodoende eigenlijk alleen maar in voor de fun. Ergens voelt het wel een beetje simpel en karig, maar zo laten ze bij EA wel zien dat deze game gemaakt is om echt te genieten van de story en de gameplay.

En deze focus voor de story en gameplay heeft heel goed uitgepakt. Je moet puzzelen, exploren, bossbattles verslaan en veel meer nadenken over of je juist aanvalt of verdedigd. Je leert steeds meer nieuwe Jedi abilities en het verhaal houdt je continu bezig om het uit te willen spelen. De controls werken goed en de soundtrack versterkt je ervaring alleen maar meer. Alles trekt je aandacht en neemt je mee in de fenomenale Star Wars Galaxy. Het is alleen jammer dat je nog steeds niet voor de ‘Dark Side’ kunt kiezen.

Al met al ben ik aangenaam verrast met Star Wars Jedi: Fallen Order. De hele game lang heb ik genoten van alles wat ik tegenkwam en zag. De ene planeet was nog mooier dan de andere. Ik ben deze game zonder enige verwachtingen ingestapt en ze hebben mij positief overdonderd. Het is een echte aanrader en laat nog maar eens zien dat singleplayer games alles behalve uitgestorven zijn. Star Wars Jedi: Fallen Order verdiend voor mij persoonlijk de titel: Game of the Year.

Review - Star Wars Jedi: Fallen Order
Zelfs als je geen fan bent van alles omtrent Star Wars, is het een briljant mooie wereld om in rond te dwalen
Verdict9.2