Iets wat mij erg is bij gebleven is het moment waarop (een jaartje of zes geleden) de eerste beelden van Skyrim naar buiten rolden. Het vijfde deel in de inmiddels legendarische Elder Scrolls reeks. En het waren eigenlijk geen eens deze screens die mij zo wisten te verbulffen, het was vooral wat er bij beloofd werd. Op één van deze screens stond namelijk helemaal in de verte een hoge berg, en de vermelding die erbij stond wist ons te vertellen dat wij niet alleen helemaal naar die berg konden lopen, Nee, we konden deze zelfs beklimmen. En wat wij dan achter deze berg zouden zien liggen zouden wij vervolgens ook weer wandelend kunnen bereiken. Dit is toch onmogelijk?

Inmiddels weten wij dat dit dus niet onmogelijk bleek te zijn. Bethesda wist het uiterste uit deze vorige generatie consoles te persen. En de pers beloonde dat met bijna unaniem een perfecte score. Inmiddels weten we wel dat er wat opofferingen voor nodig waren. Zo hoopte je bij elke deur dat er stond “Open Door” in plaats van weer naar een nieuwe gebied te gaan. Je had immers bij de vorige deur al een bezoek aan het toilet gebracht en de deur daarvoor al drinken gepakt. Ik heb het inderdaad over de flinke laadtijden die het spel met zich mee bracht.

Ook qua bugs en glitches was het spel zeker niet volmaakt. Wel was er een fantastisch support team die je telkens in no time wist te vertellen wat de oplossing was. Nu op de huidige generatie hopen we natuurlijk dat deze zaken verleden tijd zijn.

En deels is dit gelukkig het geval. De laadtijden lijken minstens gehalveerd te zijn wat het spel genot zeker te goede komt. Als we dan naar de bugs en glitches kijken dan waren natuurlijk in de loop der tijd op de vorige generatie er al een heleboel updates geweest die de belangrijkste zaken wist op te lossen. Nu in deze remake lijkt het erop dat Bethesda erop vertrouwd dat dit voldoende is geweest voor deze remake. We zien nog steeds dansend tafel servies, reuzen die uit het niets uit de lucht komen vallen, tegenstanders die in muren staan en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je mij persoonlijk vraagt of ik dit storend vind dan kan ik zeggen dat het me over het algemeen niet echt boeit. De beleving van het spel is zo intens dat zulke zaken klein en in mijn ogen onbelangrijk zijn. Ze halen in ieder geval zeker het plezier van de game niet weg.

Er zijn namelijk belangrijkere zaken die deze remake aangaan. Ik heb het dan over zaken die de pc gamer al in zekere zin heeft kunnen ervaren. Om te beginnen de enorme grafische oppoets beurt die het spel heeft gekregen. Zonder in technische termen en details te verwikkelen zorgen deze ervoor dat bijvoorbeeld water, lichtval en dat soort zaken nu veel realistischer moeten aandoen. En ook de textures hebben een fikse upgrade gehad.

Zeker tijdens je eerste stappen in deze remake zal dit zeker opvallen. Alles oogt veel levendiger en kleurrijker. Helaas gaat dit echter niet voor het hele spel op. De NPC’s ogen eigenlijk ongewijzigd en wanneer we een huis of een dungeon betreden, dan zie ik eigenlijk niet al te veel verschil. En er komt nog iets bij, door de opgepoetste graphics lijken sommige gebieden juist erg onwerkelijk en is het effect dan ook niet wat we willen. Ik heb het dan vooral over regenachtige gebieden waar er enorme glanslaag over de wereld is gelegd die ervoor zorgt dat je geen flauw idee hebt waar de ondergrond uit bestaat.

Wat ook een toevoeging is zijn de mods. En hier was wel wat over te doen. Playstation stond namelijk niet zo te springen om dit toe te laten op haar console. Uiteindelijk moesten ze wel overstag gaan omdat ze anders het risico liepen gamers kwijt te raken die over zouden stappen naar de concurrent waar deze mogelijkheid juist werd toegejuicht. Op moment van schrijven zijn deze mods nog enigszins beperkt maar de ervaring leert dat hier erg toffe projecten zullen gaan verschijnen. Denk hierbij aan nog meer grafische updates, nieuwe gebieden, nieuwe dialogen, nieuwe quest, cheats en noem het allemaal maar op. Er zijn wel een paar kanttekeningen. Zo zal je bij het activeren van een mod geen trophy’s of achievements meer verdienen. Ook zullen sommige mods conflicten met elkaar kunnen veroorzaken.

Een laatste belangrijk punt zijn de DLC’s. Deze zullen namelijk standaard bij deze versie in zitten. Het gaat dan om de drie delen die los te koop waren voor het origineel. We mogen weer de strijd aangaan in Dragonborn waar we belaagd zullen worden door stapels cultivisten. In Dawnguard is het weer aan ons de strijd aan te gaan met de vampieren en in Heartfire mogen we op verschillende plekken ons eigen huis gaan bouwen en een gezinnetje met geadopteerde kinderen beginnen. Alle drie de DLC’s stromen vanaf het begin al jouw quest lijn binnen en lopen synchroon met de main story.

Zeker voor de console gamer die het spel nog nooit heeft gespeeld of de DLC’s nog niet is het dus best wel de moeite waard om met deze remake aan de bak te gaan. Mijn beste vergelijking zou zijn dat we nu op console kunnen ervaren wat de pc gamer al had.  Hier konden we door mods al het spel een grafische update geven, hier hadden we dus ook al de mogelijkheid met mods.

Waarschijnlijk is dat dan ook de reden waarom Bethesda heeft om de pc gamer deze remake gratis te geven, mits ze in het bezit zijn van het origineel inclusief de DLC’s. De PC gamer heeft zelfs de mogelijkheid zijn save game over te zetten, iets wat voor de console gamer helaas niet het geval is.

Conclusie:

Ik als fan ben erg blij met deze remake maar besef me wel dat er toch wat haken en ogen aan zitten. We moeten immers niet vergeten dat voor deze remake de volle mep betaald moet worden. En dat is best veel voor een spel dat al bestaat.

Gamers die het spel nog niet hebben gespeeld of de DLC nog niet gechecked hebben zullen zeker waar voor hun geld krijgen. Heb je echter net als ik op alle platformen het spel inclusief zijn DLC’s al plat gespeeld dan blijft het toch een hoop geld voor de beperkte veranderingen.

Zo had ik toch iets meer verwacht van deze grafische update. Zeker als we kijken naar de NPC’s en de binnen locaties. Ook was wat nieuwe extra content geen overbodige luxe geweest. Ook het verschil dat is gemaakt tussen de pc gamer en de console gamer voelt wat oneerlijk aan. Het éne kamp mag gratis aan de slag en kan zijn save data meenemen daar waar de console gamer €60,- moet betalen en opnieuw mag starten.

Een perfecte score zit er dan ook niet in dit keer, maar we zullen ons zeker vermaken  met de game. En laten we hopen dat deze remake er puur is om ons even zoet te houden tot een nieuw single player deel.

Review - The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition
Verdict7.9
+ Punten
  • Skyrim op huidige generatie
  • Mods
  • Alle DLC
- Punten
  • Toch wel duur
  • Grafisch wisselend
  • Geen extra content
7.9Verdict