the last of us1

The Last of Us. Een game die al een tijdje hoog op de lijst staat van een boel PlayStation fans. Ook menig Xbox eigenaar is best wel jaloers dat deze game alleen op de PlayStation te verkrijgen is.
Naughty Dog heeft namelijk ook deze keer weer een hele knappe game afgeleverd. Deze Sony studio staat bekend om de Uncharted-reeks en nu kunnen ze The  Last of Us toevoegen aan het lijstje met succesvolle games. Ondanks dat verwachtingen hoog waren is het altijd afwachten wat men van de game vind. Vandaar dat deze review ook verder gaat dan een paar uur spelen. Als men een topper aankondigt als deze, dan zullen we de game uitgebreider testen dat standaard. Dus vandaar dat we ook inmiddels een paar lange, hele lange sessies erop hebben zitten om zo een eerlijk oordeel van onze kant te kunnen geven.

The Last of Us

Allereerst is er natuurlijk de gameplay, want zonder een goede gameplay is een game natuurlijk nergens. Ook al is de rest nog zo mooi, het moet wel lekker lopen in de gedachte van een gamer. En zonder al te veel weg te geven voor de mensen die de game nog niet hebben gespeeld zullen we een korte samenvatting en uitleg geven over wat we tot op heden van de game vinden. De game is namelijk in dezelfde stijl gemaakt als Uncharted. Met de aanvulling van een paar leuke opties. Zo kun je inmiddels een kleine scan maken van de omgeving om zo de andere mensen, goed of slecht, kunt zien lopen in de omgeving. Ook heeft het verhaal een hele belangrijke rol in de game. Wat we graag zien in een post-apocalyptische game zoals The Last of Us. Het begin van de game speelt zich af tijdens het begin van het einde van een wereld zoals we die vandaag de dag kennen. We hebben het hier over een alleenstaande vader en zijn dochter die genieten van het leven en ondertussen hard werken om rond te komen. Vanaf dat moment doen er zich een reeks van onheilspellende wendingen voor waardoor bijna iedereen in hun omgeving van een gezond persoon omslaat naar iedereen hun ergste nachtmerrie. Een virus maakt iedereen vleesetende ‘zombies’. Daarna gaan we even voor de gezelligheid een aantal jaren vooruit in de tijd. Hier speelt het grootste gedeelte van de game zich af. Hier krijg je ook alle controles onder controle en krijg je te zien wat er allemaal voor mogelijkheden zijn met je wapens en wat voor leuke upgrades je kunt doen. Al met al een heerlijke opzet die beetje bij beetje word uitgelegd en zo de gameplay langzaam tot een geheel te laat komen.

the last of us2

Grafisch en audio

De mensen van Naughty Dog blijven ons constant verrassen. Ook nu hebben ze weer een grafisch wonder neergezet. Het gaat hier dan om een semi open ruimte. Je hebt de mogelijkheid om vrij te beweging, meerdere wegen die leiden naar het uiteindelijk doel, maar het begin- en eindpunt liggen wel vast. Tijdens je zoektocht om van de ene kant naar de andere kant te komen, en dat zonder het liefst maar 1 kogel of mes te gebruiken, kom je langs de mooiste locaties, zowel in de open wereld als je de straat in kijkt, als de wereld die onderwater is gemaakt. Het is dan ook het realisme dat ervoor zorgt dat je soms niet zit te gamen maar naar een film zit te kijken waarbij je zelf het plot voor een gedeelte mag bepalen.

De audio is ook een facet dat steeds meer tot een kunst word verheven. De meeste games geven wel aan dat ze bijvoorbeeld 5.1 of zelfs 7.1 zijn, maar toch zijn er maar zelden games waarbij je het ook zo duidelijk hoort. De kunst van het geluid is door soms voor absolute stiltes te zorgen. En hierin hebben de mensen van de audio afdeling ook zeer goed hun best gedaan. Als je dan in het donker door een verlaten en besmet gebouw loopt, dan laat zelf een rondlopend dier je hart sneller kloppen. Perfect voor als je lekker opgaat in de game en in het donker in je eentje zit te gamen. “Who needs multiplayer games?” willen we bijna zeggen.

The Last of us 3

Overleven

The Last of Us gaat dan ook met name om het overleven in een wereld vol met besmette mensen en  kleine privé-legers. Daarbij komt kijken dat je zelf vanuit het niets komt als het aankomt op je wapens. We beginnen met simpele wapens en de meest waardevolle dingen die je in je arsenaal hebt zijn lege flessen en bakstenen om mensen af te leiden. Ook moet je gebruik maken van de omgeving en soms samenwerken met anderen om zo beide te krijgen waar jullie naar op zoek zijn. Naast al het zoek- en speurwerk zijn er nog tal van andere facetten die het voor iedereen een uitdagende game maakt. Is het niet dat je in een vergiftigde omgeving, in het donker met je zaklamp op zoek moet naar de uitgang, dan ben je wel beland in een vuurgevecht met genoeg wapens, maar zonder kogels. Mocht je dit allemaal te makkelijk vinden, dan hebben we ook nog de mogelijkheid om het niveau stapje voor stapje op te voeren. De game heeft van elk niveau ook een + niveau van de game. Dus zo kun je langzamerhand aan de game wennen, de vraag is natuurlijk of je 6 x keer de game wilt gaan spelen.

The-Last-of-Us 4

Verdict

We kunnen met recht zeggen dat Naughty Dog een hele complete game heeft neergezet. De grafische hoogstandjes wat we kennen van de Uncharted-reeks, de goede sound die je echt een surround sound idee geeft en natuurlijk de cinematische drama die verwerkt word in de game zorgt ervoor dat dit een spel is waar iedereen bij Naughty Dog en Sony trots op mag zijn. Het geeft ons het gevoel dat we ons in een film begeven met een heel sterk verhaal waarbij je tegen lastige problemen aan loopt. Een heerlijke survival-game die wat ons betreft zijn cijfer dubbel en dwars waard is!

365Gaming verdict: 10Verdict10

(ps: Speciaal voor de twijfelaars: blijkbaar zijn we niet de enige die er zo over denken)

The-last-of-us review