De Ghost Recon squad van Ubisoft ging in het voorjaar van 2017 de wijde wereld in en streed tegen het befaamde Boliviaanse drugskartel van de Santa Blanca organisatie in de game met de subtitel genaamd Wildlands. Ondanks dat de game behoorlijk repeterend was werd hij toch goed ontvangen. Het free roam aspect smaakte naar meer en sinds kort mogen we dan aan de slag met de geestelijke opvolger genaamd Breakpoint.

Het fictieve eiland Auroa huisvest de drone-producent “Skell Technology” die aan de wereld van morgen werkt. Een splinterbeweging van de Ghosts genaamd ‘The Wolves’ heeft de firma vijandelijk overgenomen en houd het eiland bezet. Alle communicatie met de buitenwereld is afgesloten en voormalig Ghost-squad member Cole D. Walker is uit op snode plannen. Hoogste tijd dus voor de Ghosts in actie te komen en orde op zaken te stellen.

Let's run with the wolves

Terwijl de Ghosts onderweg zijn naar Auroa gaat het gaat gelijk goed mis, hun helikopter wordt uit de lucht gehaald en hun marineschip wordt vernietigd. Omdat de missie uiterst geheim is en alle getuigen zijn vermoord resten nog slechts enkele Ghosts verspreid over het eiland.

Terwijl je zwaargewond en slechts uitgerust met een pistool met demper over het slagveld hinkelt ga je opzoek naar je eerste degelijke wapen. Al vlug trek je een kist open waarbij een deftig automatisch rifle aantreft, deze blijkt je ook nog gelijk eens een +4 damage te geven aan je vijand. Jawel, de Ghosts zijn eindelijk dan ook de kant op gegaan van het looter shooter gerne. Voor wie niet precies weet wat dat inhoud is het vrij eenvoudig, hoe verder jij komt in de game en sterker wordt met wapens en perks gaat al naar gelang je vijand ook mee in vuurkracht en weerstand. Natuurlijk zijn er vanaf begin af aan al hele sterke vijandige gebieden waarbij je slechts met enkele rake schoten het game over scherm mag ontvangen.

Aurora kent veel geheimen

Het eiland Auroa kent een rijke flora en fauna. Diverse dieren lopen of vliegen om je heen en ook het weer kan je soms overvallen. Van flinke stortbuien tot een lekker zonnetje. Een element is wel continue present. Het waait flink op het eiland waardoor de omgeving nogal vreemd komt uit te zien. Bomen en gras bewegen op een bizar hoge snelheid waardoor je het idee hebt dat er zich een versnelde time-lapse video op hoge snelheid voor je neus wordt afgespeeld.

De gebieden die je gaat verkennen bevatten van soms kleine patrouilles tot grote industriële kampen met stevige beveiliging. Je bent uitgerust met je standaard drone die later valt te upgraden. Hiermee kun je snipers, voetsoldaten, mortierspecialisten en hogere officieren markeren. Deze kampen bevatten natuurlijk ook de beste loot. Als je eenmaal tot actie overgaat komt het aan op pure stealth.

Een prachtige wereld

Ondanks dat je een demper op je sniper hebt zitten zullen ze toch in de omgeving je wapen horen en gelijk op onderzoek uitgaan. Als ze dan ook nog een lichaam vinden van een vermoorde soldaat gaat gelijk alles in alarmfase rood. Ben je eenmaal gespot dat is het rennen voor je leven. Als een echte Ghost kan je dan ook nog eens totaal verdwijnen in de omgeving door jezelf op te laten gaan in de omgeving wat absoluut goed werkt.

Een skill-tree ontbreekt natuurlijk ook niet en deze is behoorlijk uitgebreid. Je wordt in het begin gevraagd een keuze te maken uit diverse speelstijlen waaronder Medic, Sniper en Assault.

Me and my squad

Mocht je jezelf bedenken later in de game dat kun je op een van de vele bivakkampen jezelf omzetten tot een andere klasse. Ook daar kun je de winkel bezoeken en diverse guns kopen. Met de optie gunsmith kun je je favoriete wapen compleet customizen zodat hij precies naar jou wensen afgesteld is.

Ondanks dat de game veel goed doet is er ook veel te mopperen, de repetitieve gameplay van Wildlands wederom terug. Het bevrijden van posten en leeglooten vierthoog tij. Het AI brein van de vijand is waarschijnlijk niet groter dan dat van een pinda en zo wordt er ook door hen naar gehandeld, ze stormen met grote regelmaat tegelijk op je af waardoor je ze maar enkel hoeft af te schieten. Ook screen-tearing duikt van tijd tot tijd op en glitcht er van alles over het scherm. Dacht je rustig een voertuig te besturen? Vergeet het maar, het mag een mirakel heten als je 50 meter recht door weet te sturen. Wellicht een voorproefje op onaangekondigde DLC genaamd Ghosts-on-Ice. Maar wat wellicht nog de grotste domper in de game is zijn de microtransities.

Drones vliegen veel en vaak rond in de game

Op moment van schrijven heeft Ubisoft dit element eruit gesloopt maar heeft wel weer de terugkeer aangekondigd voor diverse pay-to-win en timesaver elementen. Het moge duidelijk zijn dat Breakpoint te vroeg is uitgebracht en dat er nog wel het een en ander gepatched kan worden. Maar van microtransities zijn we hier geen fan van op de redactie.

Ghost Recon Breakpoint is een combinatie geworden van ‘oh tof’ en ‘dat is ronduit slecht’ Ubisoft kon mooi doorpakken op het succes van Wildlands maar valt terug in oude gewoontes met slechte nieuwe gewoontes. Innovatie is belangrijk voor de gamesindustrie, maar stilstaan of zelfs moedwillig een stap terugdoen kan veel kwaad doen. Er treedt vooralsnog geen groot spelbederf op maar is niet ver op afstand. Enkel aanschaffen als je door de tekortkomingen heen kan kijken

Review - Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint
  • Grote wereld
  • Veel tactiek