Tomb RaiderNiet alleen de borstomvang van Lara nam toe met iedere game, ook haar avonturen stonden minstens zo bol van de spanning en sensatie. Na een negental games die wisselden in kwaliteit, en maar liefst twee heuse Tomb Raider bioscoopfilms waarin sekssymbool Angelina Jolie haar mocht vertolken was het toch bij de tiende game toch echt de hoogste tijd om opnieuw kennis te mogen maken met Lady Croft, aldus ontwikkelaar Crystal Dynamics.

We maken kennis met een nogal groene en onbezonnen 21 jarige Lara die op haar eerste expeditie mee is met wat reeds ervarene expeditieleden. Allen opzoek naar het verloren gewaande eiland genaamd de Yamatai ergens in de Aziatische zee. Lara heeft duidelijke aanwijzingen waar dit eiland zich zou bevinden en weet de expeditieleider voor zich te winnen met haar redenen, dit tot grote ergernis van de overige teamleden. Binnen de kortste keren verkeerd hun schip in een Bijbelse storm en doet iedereen tot schipbreukeling reduceren. Als Lara bijkomt hangt ze ondersteboven in een rituele kamer waar offers gebracht worden. Onze heldin weet ternauwernood te ontsnappen aan dit horror tafereel maar is een adempauze niet gegund. Als ze de eerste beproevingen ternauwernood dan weet te overleven en uitgeput op een bergop staat rolt dan ook de openingscredit over het scherm. ‘’Tomb Raider’’ Je kijkt uit over het eiland waar je naar opzoek was, en hebt waarschijnlijk meer gekregen dan waar je om gevraagd had. Een duivels eiland vol met verrassingen en intriges.

TR3

DE ERVARING LEERT ONS

De frisse aanpak van Lara die haar zo groen maakt gaf Crystal Dynamics ook gelijk de kans om haar een leercurve mee te geven, deze wordt geïmplementeerd door de inmiddels bekende vorm van een skill tree waarin Lara als ze genoeg XP verdiend heeft haar punten kan omzetten in ervaring. Deze kunnen weer worden besteed aan een extra wapen skill, of een dodelijke takedown van vijanden. Al vroeg in de game beschik je over een pijl en boog die uiterst zorgvuldig blijkt te zijn. Niet enkel alleen vijanden kun je er geruisloos mee uitschakelen, ook vogels, konijnen, herten dien je naar de eeuwige jachtvelden te schieten. In al je veroveringen vind je zogenaamde salvage, hiermee kun je dan weer je wapens upgraden met extra magazijnen, of een geluidsdemper.

Het eiland heeft een sterke binding met de tweedenwereldoorlog en de wapens die je aantreft zullen dan hier ook aan gerelateerd zijn. Het is dus van cruciaal belang dat je dan ook je wapens stevig opwerkt, wil je niet straks in een vuurgevecht met een proppenschieter komen te staan.

TR2

RENNEN, SPRINGEN, VLIEGEN,  DUIKEN VALLEN

Gelukkig wordt er niet al teveel van de bekende formule afgeweken en kunnen we nog steeds naar hartenlust klimmen en klauteren met Lara waar we dat willen. Het eiland kan ongebreideld worden verkend naar verborgen relikwieën en andere snuisterijen. Houd je ogen goed open naar vreemde tekens op wanden, zij wijzen je namelijk de weg naar de welbekende ‘’Tombs’’ die geplunderd kunnen worden. Tevens beschikt Lara over haar instinct mode, deze is te verglijken met Batman Arkham City enviromental scan waarbij de interessante objecten geel gearceerd worden in je directe omgeving. Gamers die dus nieuw zijn met de puzzel-adventure games worden zo een handje geholpen als ze dreigen vast te komen zitten. De tombes die de game rijk is hebben stuk voor stuk een klein puzzeltje wat je dient op te lossen. Als je rustig je omgeving staat te bestuderen om zo je plan te gaan trekken wil het nog wel eens voorkomen dat Lara hard op begint te denken en zo je al voorzegt hoe je de tombe dient op te lossen. Dit terwijl je het waarschijnlijk toch liever zelf had willen uitpluizen. Mocht je nou tombes hebben gemist, wees gerust door middel van fast travel ben je niet verplicht om weer over het ganse eiland terug te moeten hossen.

TR1

GRAPHICS & SOUND

Het grafische aspect van Tomb Raider is meer dan uit de kunst. Het mistroostige eiland Yamatai kent veel verschillende natuurlijke elementen. IJzige bergtoppen,  dichtbevolkte bossen en grotten die al eeuwen niet meer bezocht zijn. De sfeer die er hangt is redelijk uniek te noemen en de graphics doen met recht de game dan ook eer aan. De sound department van Crystal Dynamics heeft werkelijk puik werk geleverd en zowel orkestraal alsmede de voice-acting is van de bovenste plank. Wij willen de Britse jonge actrice Camilla Luddington eervol vermelden die met recht Lara nieuw leven inblaast. Niet enkel alleen met haar stem, maar deed zij ook maanden lang de zorg dragen van de mo-cap zodat Lady Croft natuurgetrouw op ons scherm overkomt. Dit hield tevens in dat zij zich aan een streng regime van eten en bewegen diende te houden. Extra bitter was het voor Camilla dat ze maandenlang thuiskwam onder de blauwe plekken, maar niet mocht uitleggen aan vrienden en familie hoe ze hier aan kwam. De nieuwe Tomb Raider werd dan ook in het grootste geheim geschapen, en zij mocht dan ook absoluut niet vertellen wie ze speelde in de game.

GAMEPLAY

We kunnen Lara lekker soepel bedienen en het gebruik van wapens die we onder de D-Pad knoppen hebben zitten voelen vertrouwd aan al na een uurtje spelen. De singleplayer van de game geeft je recht op 12 tot 15 uur speelplezier op normal. Als je daarna nog eens gaat voor alle treasures, tombes en optionele uitdagingen ben je rustig nog eens 8 uur kwijt. De multiplayer-modi van de game is van de hand van Eidos-Montreal en bied je de bekende speelervaringen als Team Deathmatch, Free-for-All en variaties op Capture the Flag en Domination. Helaas niet zo sterk als de singleplayer, maar dat was ook eigenlijk wel te verwachten.

CONCLUSIE

Het heeft eigenlijk veels te lang geduurd voordat we weer een avontuur van Lara in onze consoles en PC konden stoppen, maar het heeft zich meer dan geloond. De vele parallellen met Nathan Drake’s Uncharted reeks zijn dan ook talrijk aanwezig, maar Lara Croft’s Tomb Raider is de moeder van de puzzel-survivor games en kan en mag zich dit permitteren om leentjebuur te spelen. Graphics, voice-acting, uitdagende gameplay gemixt met een fris geschreven script die zo in een aflevering van de Tv-serie Lost zou passen. De game is met recht nu al een van de toppers van dit jaar en zou wel eens zeer hoog kunnen eindigen op het lijstje van menig gamer over 2013. Wij hopen dat we niet nog eens ettelijke jaren hoeven te wachten op nog een nieuw avontuur van Lara Croft. Hulde!

camilla-luddington-lara-croft-tomb-raider

365Gaming verdict: 9