Welkom in de wondere wereld van Townsmen: A Kingdom Rebuilt! Voor me mensen die denken; ‘Hey, die game ken ik toch al?’. Dat kan kloppen, het is al een tijdje te spelen op onder andere de PC en op de mobiel. Maar inmiddels heeft de game een flinke upgrade gehad en aardig wat DLC toegevoegd aan de game. Maar goed, voor de mensen die de game niet kennen: wat is Townsmen: A Kingdom Rebuilt nu eigenlijk?

Er was eens een koninkrijk…

Een simpele samenvatting is een simulatie game waarbij je het reilen en zijlen van een Koninkrijk (in dit geval een stad) moet aansturen, verbeteren of juist slopen. En hoe simpel dit ook klinkt, het is niet altijd even simpel of snel geregeld om je opdrachten te voltooien.

Laten we daarom dan ook maar bij het begin beginnen: de tutorials. Deze beginnen echt bij het begin, uitleg over de HUD, maar ook over de controller en wat voor dingen je allemaal kunt doen in de game. Dit is verdeeld over 8 verschillende missies. Mocht je deze klaar hebben, dan denkt de game dat je klaar bent voor het echt werk.

Alles voor de koning!

En met het echte werk, daarmee bedoel ik een hele zooi aan missies die je kunt voltooien. Dit begint natuurlijk bij een hele makkelijke opdracht (bouw 1 huis en een molen bijvoorbeeld) tot hele complexe opdrachten (zorg dat niemand in je de stad de griep krijgt en dat je 25.000 goud in je schatkist hebt zitten).

Op zich niet een hele ingewikkelde opdracht, maar als je met rovers te maken hebt, dan kan het behalen van zoveel goud nogal wat stress opleveren. Neem daarnaast ook nog eens mee dat er verschillende seizoenen in de game zitten, waardoor in de winter er bijna geen eten is, wat weer zorgt voor een ontevreden bevolking en dus minder belastinginkomsten. Dus voor de winter moet je op zoek naar handelaars die je eten willen verkopen, wat je goud voorraad weer drukt.

Stap voor stap

Zoals ik net al aangaf hebben we ook te maken met rovers. Die kun je natuurlijk altijd te lijf gaan met je wachters, maar dit is niet zo simpel als dat het lijkt. Hiervoor moet je een heleboel stappen zetten als het aankomt op gebouwen voordat je ze ver bent. Even een voorbeeldje van de stappen die je moet zetten om tot wachters te komen: Bouw een jacht hut, dan kun je een mijn bouwen, dan een houtzagerij, dan een huis, dan een boerderij, een molen, een bakker, een kolencentrale, een smid, een wapenhandel, een marktplaats, een café om daarna een barak te bouwen zodat je wachters kunt inzetten.

Alles wordt stap voor stap uitgelegd en unlocked

Dit is dan ook nog maar een klein onderdeel van de verschillende tech trees die in game zitten. Want elk gebouw unlocked weer een ander gebouw. En die gebouwen heb je uiteindelijk allemaal nodig om er voor te zorgen dat je stad en haar inwoners tevreden blijft.

Content in overvloed

Zoals je al merkt aan de opzet is het een game waarbij je makkelijk een uurtje of 100 aan kunt spenderen zonder dat je het moeilijk krijgt, maar als je echt voor een uitdaging wilt gaan, dan kun je voor één van de vele scenario’sgaan. Ook hierbij begint het makkelijk, zonder enige weerstand van je bevolking. Maar naarmate je verder door de scenarios scrolt merk je dat de opdrachten toch wel steeds uitdagender zijn.

Zo krijg je bijvoorbeeld een scenario waarbij je iedereen tevreden dient te houden in je dorp tijdens een hele lange winter waarbij er dus geen eten is. Dat betekend effectief bouwen en met je geld om gaan zodat je ook geld overhoud om eten te kunnen importeren terwijl jij je hout en stenen verkoopt.

Ook het weer speelt een belangrijke rol

Kingsmen: A Kingdom Rebuilt is game met heel erg veel content. Daarnaast is het zo dat het makkelijk is om de game onder de knie te krijgen, het enige wat het lastig maakt is de externe factoren die ze in de game hebben toegevoegd. Hierdoor ben je soms uren bezig om een scenario te voltooien. Neem daarbij ook nog eens mee dat de rovers niet alleen geld stelen, maar ook mensen ziek kunnen maken of je gebouwen in de fik kunnen steken, dan kun je nagaan dat soms de frustratie toe slaat. Maar al met al is het een game waarbij je gewoon lekker relax van kunt genieten en achterover op de bank kunt liggen tijdens het slepen. En nu is het weer tijd voor mij om verder te gaan met de volgende scenario 😀

Review - Townsmen: A Kingdom Rebuilt
  • Heel erg veel contect
  • Geen complexe tech trees
  • Rovers kunnen ervoor zorgen dat je soms vastloopt

Over de auteur

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.