London's burning
London's burning

I'm up and down the Westway, in and out the lights
What a great traffic system, it's so bright
I can't think of a better way to spend the night
Than speeding around underneath the yellow lights

Inderdaad, we bevinden ons in London en dankzij een hacker genaamd Zero Day staat London letterlijk in vuur en vlam. Dat is dan ook het moment waarop de overheid besluit om, zoals Rutte het zou noemen, er bijna draconische maatregelen zijn gaan gelden. Met als gevolg dat de jacht op DedSec is geopend, ondanks dat Zero Day de aanstichter van al het geweld is.

Ondertussen heeft Albion, een commercieel beveiligingsbedrijf, er al voor gezocht dat ze heel London onder controle willen gaan krijgen. Dit heeft als gevolg dat iedereen van DedSec het moet bekopen met de dood. Maar gelukkig lukt het ze niet helemaal, anders zou het wel een hele korte game zijn geweest. 😉

Je kunt Iedereen recruiten, maar je moet je wel afvragen of je iedereen wil recruiten

Gelukkig overleef jij het en is het aan jou om DedSec nieuw leven in te blazen en leden te recruiten om zo de strijd aan te kunnen gaan met Albion terwijl je ook nog te maken hebt met criminele organisaties in London. Met andere woorden, er is genoeg te doen in London.

Terwijl we aan de slag gaan merken we dat London toch behoorlijk groot is in deze game, ik weet niet op het 1:1 is overgenomen, maar het zou mij niet verbazen. Terwijl wij ons een weg banen tussen de Londenaren gaan we op zoek naar een zo divers mogelijke DedSec groep. Dit doe ik bewust omdat iedereen zo zijn eigen specialiteiten heeft om je verder te helpen in de stad te bevrijden van de onderdrukkers genaamd Albion. En dat is ook wat een grote rol speelt in de game, ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk abilities hebt binnen je crew.

London is burning!

Fight the power!

Het bevrijden van de stad doe je beetje bij beetje; je bevrijdt een gearresteerde inwoner, je steelt wat data, je zet een mooie piece op een muur waarin je aangeeft dat het volk niet moet ingeven en opgeven, enz. Maar je kunt er ook voor kiezen om een compound aanvallen/binnensluipen zodat je belangrijke info kunt downloaden om je tegenstanders in verlegenheid te brengen.

Het leukste blijft toch wel een beetje alles en iedereen om je heen hacken. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het leuk is om te zien wat het allemaal doet met de omgeving. Auto’s die ineens linksaf tegen en muur rijden, wegblokkades die uit het niets omhoogkomen, maar ook mobieltjes die ineens afgaan, reclame borden die ineens hele andere reclame laten zien. Er is genoeg te doen, genoeg te ontdekken in de game.

Het enige nadeel hierin is dat het soms erg veel op elkaar lijkt. Ok, de locatie is anders, de manier waarop je de plek bereikt gaat op een andere manier, maar de uitkomst en de animaties zijn hetzelfde.

Terwijl we beetje bij beetje elke wijk in London na onze hand zetten en Albion zich onveiliger voelt, is het tijd om op zoek te gaan wie nu daadwerkelijk achter de aanslagen zit. Wie is Zero Day? Waarom juist London? En waarom moest het lijken alsof DedSec de verantwoordelijke was voor de aanslagen? Allemaal vragen die je naarmate de game vordert probeert te ontrafelen, of in dit geval, te decrypten. Want de aanstichter van dit alles mag niet ongestraft hier mee wegkomen.

Terwijl jij je een weg baant door London, jij een sterk team probeert samen te stellen is er natuurlijk ook ruimte voor vermaak. En nee, dan bedoel ik niet een filmpje pakken, maar gewoon lekker een drankje doen in het café (inclusief de lichamelijke onbalans die erbij komt kijken), een beetje darten (was best lastig is) en natuurlijk, even ont-stressen door een bare-nuckel boxingmatch aan te gaan, een hele letterlijk opvatting van ‘Fight The Power!”.

Maak gehack van je tegenstanders

Bugs Bunny & de Day-One Patch

Maar, helaas, is het niet alleen maar vermaak wat de game met zich meebrengt.  Op het moment van spelen zijn er een paar dingen die niet lekker lopen. Om te beginnen merk ik dat een Day-one Patch de game heel erg veel goeds zal brengen als het aankomt om stabiliteit. Daarbij moeten we wel zeggen dat we nu nog met een pre-release versie van de game spelen, wat betekend dat er soms wat bugs in kunnen zitten. Wat dit precies voor ons inhoud? Dat de game gemiddeld elke 2 tot 2,5 uur crasht.

Nu weet ik dat ook dat soort problemen worden opgelost. Of is het toch misschien Zero Day die de game elke keer afsluiten? Ook dit is iets wat wij wel vaker voorbij zien komen en daarom wachten we dan ook rustig af op de Day-One Patch.

Daarnaast moet ik zeggen dat op dit moment ook de animaties in de cut scenes verre van lekker soepel verlopen. Helemaal in vergelijking met de demo die we mochten spelen tijdens de Gamescom 2019, waarbij de cut scenes er vloeiend uitzagen, de voice-acting goed uitgewerkt was, de hele game kwam goed over, Waar is deze game gebleven?

Ging het hier echt om een super tech-demo die we nu in gedowngradede versie terug krijgen? Als dit het geval is, dan hoop ik dat de Day-One Patch en de nieuwe consoles er in ieder geval voor zorgen dat het weer een beetje in de buurt komt van de Gamescom demo. Helaas kan ik nu nog niet oordelen over de Day-One Patch, dus ondanks dat sommige scenes tegenvallen, ik geef Ubisoft hierin het voordeel van de twijfel.

Er zijn wel een aantal dingen die inmiddels onderdeel zijn van de game waar we wel kritisch naar kunnen kijken. Om te beginnen met de A.I. in de game. We weten dat je games op verschillende niveaus kunt spelen, maar dit slaat soms nergens op. Je dringt een compound binnen, je wordt gespot en dan is de jacht op jou geopend. Normaal gesproken is het dan echt oppassen geblazen, helemaal met alle camera’s in het gebouw.  Gelukkig is op dit moment een muurtje of een grote kist al voldoende om jezelf in veiligheid te brengen. De A.I. komt er namelijk niet op om ook even om het hoekje te kijken. Hierdoor is het dan wel heel erg makkelijk, ook met permadeath aan… Een gemiste kans, juist met permadeath aan had ik een extra uitdaging verwacht.

Het laatste punt, wat ik niet verwacht had, is de besturing van de voertuigen. Want een uitgever zoals Ubisoft, die games zoals The Crew ook heeft uitgebracht, stelt mij toch wel teleur in de manier waarop de auto’s zich gedragen. Het is soms zo erg dat ik zelf de automatische piloot verkies boven het zelf rijden. Dat zorgt er overigens wel weer voor dat ik veel te voet doe, waardoor ik veel gebieden goed kan ontdekken en dingen kan hacken.

Al met al merk ik dat deze game ervoor zorgt dat ik worstel om de review tot een goed einde te brengen. En dat heeft te maken met het feit hoe de game er op dit moment uit ziet en op mij overkomt. Ik had zo graag vol overgave mijzelf in deze wereld willen storten, maar soms wekt de game meer frustratie op dan dat het plezier met zich meebrengt. Ik had zo gehoopt dat mijn gevoel verder kon borduren op mijn Gamescom ervaring, maar helaas valt het tegen.

Ondanks dit is het nog steeds geen slechte game, er is genoeg te doen en te beleven, er zijn opties in overvloed, maar het is niet de topper geworden waar ik op had gehoopt.

Review - Watch Dogs: Legion
Verdict7.2